Plommonmarmelad med polygrip

Jag nämnde tidigare att jag tog med plommon från Skåne förra helgen. Igår beslutade jag mig för att göra något av de där plommonen.

Mitt marmeladtillvägagångssätt följer här.
Räknade plommonen. 41 stycken. De vägde ca 1,3 kg. Lade dem i en gryta tillsammans med 1 dl vatten. Sen fick de koka i en halvtimme under lock. Därefter fiskade jag upp samtliga 41 kärnor. (Det är bra att koka med kärnorna, de innehåller pektin!) Hällde i 1 kg socker i grytan. Härligheten fick koka ca en timme utan lock. Ungefär lika lång tid tog det att:
  1. Leta upp verktygslådan.
  2. Gräva fram en polygrip.
  3. Knäcka alla kärnor.
  4. Pilla ut de små mandlarna.
Det blev fem totalt burkar marmelad. Nettovikten mandelkärnor var dock minimal, så jag blandade bara ner dem i två av burkarna.
Är förkyld, så jag har inte smakat av marmeladen. Det skulle liksom inte tjäna så mycket till. Men imorgon är det lördag och då har jag bestämt mig för att vara frisk. Har varken bakat eller kelat med surdegarna på ett bra tag. Får se vad jag kan tänkas hitta för något brödigt i frysen som kan ackompanjera marmeladen...

Etiketter: , , , , ,