Sommarens nyttigaste frukostbulle

Efter några dagar med i princip likadana nattjästa frukostbullar så blir jag lite blasé. Javisst, gott med nybakat, men smaklökarna vill ha något nytt att tugga på. Vad fanns det väldigt mycket av i kylen? Morötter från min brors odling på Kristianstadsslätten, havregryn och filmjölk.


Det blev en deg som jäste över förväntan och resulterade i bullar med en knaprig yta och ett ganska sött och mustigt inkråm. Tänk på att kanske justera mängden salt efter mängden morötter, eller se till att ha en riktigt salt ost på mackan!

Receptet? Något i stil med det här. Men ha överseende med mina flummiga måttangivelser vad gäller mjöl. Jag vet sällan exakt hur mycket jag har i, utan går på känsla. För just den här degen tänkte jag att det var viktigt att inte ösa i för mycket mjöl i början eftersom havregrynen skulle kunna svälla och dra åt sig mycket vätska. Kanske går det på ett ut tack vare de rivna morötternas existens.


Nattjästa morot- och havrefrukostbullar


På kvällen


Blanda surdeg med vatten och filmjölk. Häll i havregryn, morötter och rågmjöl. Blanda i salt och tillsätt vetemjöl special tills degen börjar bli ganska fast, men fortfarande är rejält kladdig. När du märker att degen inte flyter ut mot kanterna av skålen börjar du närma dig den önskade konsistensen. Låt degen stå framme i en halvtimme innan du spänner den genom att vika in från kant mot mitt. Det kan du göra ett par gånger till med halvtimmesmellanrum, tills du blir för trött och vill gå och lägga dig. Då ställer du in bunken i kylen.


På morgonen


Sätt in två plåtar i ugnen. Sätt ugnen på 250 grader. Ta ut degen ur kylen och häll försiktigt ut den på ett rågmjölat bakbord. Dela degen i sexton bitar. Dra varsamt ut varje degbit en aning utan att trycka ut för mycket luft. Vik en gång och lägg dem att jäsa på bakplåtspapper medan ugnen blir varm, ca 30-45 minuter. Skjutsa in bullarna på den översta plåten och häll en kopp vatten på den nedre plåten. Fukten kommer att ge bullarna en knaprig yta. Baka av bullarna på 250 graders värme i ca 20 minuter. Låt dem svalna på galler.

Etiketter: , , , , , , , ,