Höganäs saluhall - som ett skånskt Urban Deli

I en av de gamla fabrikslokalerna i Höganäs öppnade för knappt ett år sen en saluhall. Det är mer av en delikatessbutik med restaurang än en saluhall i bemärkelsen många butiker under ett och samma tak. Det påminde alltså mer om Urban Deli än om Östermalmshallen.


Det fanns ett bageri, en snygg chark, en hel del närodlade grönsaker och bra kaffe från Koppi.


Men det är klart. Sommartid är det inte så skånskt i Skåne. Då kommer stockholmarna hit (ja, nu kastar jag sten i glashus). På Systembolaget i Höganäs såg jag två stockholmare som helt ogenerat handlade i bar överkropp. Dessutom är det gott om utlandssvenskar med osnutna tvåspråkiga ungar som far runt och moffar i sig gratisprover och skriker hysteriskt för att få sin vilja igenom.


Detta är baksidan av myntet. Jag kan föreställa mig att saluhallen blomstrar om sommaren. Att det finns en målgrupp. Allt blomstrar här på sommaren. Allt det som gör att jag tycker att det är så härligt här. Men på vintern då? Är det då folk blir Ulf Lundellskt bittra och gnälliga?

Etiketter: , , , ,