Tillfriskningshelgen

I fredags kände jag mig lite piggare. Orkade lyfta huvudet och titta på På spåret och Skavlan. Och drack en skvätt rödvin. Inte mycket mer än så. Men det behövdes för att stå ut med att se Sveriges bittraste kvinna. Hur kunde Börje Ahlstedt hålla käften? Hur kunde han låta bli att säga något om våta kvinnor??
Om jag var din hemmafru-kokboken nådde mitt brevfack redan före jul, men jag har inte haft nöjet att laga något av recepten. Förrän i lördags då. Det var i början av aftonen mycket oklart huruvida fisken skulle kunna omvandlas till fiskfärs. Skulle den pressas i en potatispress alternativt rivas på rivjärn? Men så uppenbarade den sig. Matberedaren. Och vips - sej, kolja, kokosgrädde och äggvita blev tillsammans med röd chili, vitlök, grovt hackade räkor och färsk ingefära en kletig sörja som stektes i smör och olja och blev till små panerade fiskkakor som serverades med en varm avokadosoppa. Så ljuuuuufvligt gott! En snarlik variant på receptet finns på Lottas blogg.

Etiketter: , , ,