Oh no, I've created a monster!

"Jag har ingenting att göööööööra..."
"Gnäller du?"
"Jaaa...jag är sjuuuk och vill inte gå ut och jag är uttrååååååkad"
"Baka då!"
"Kejrå!"

Det blev en "kort" deg på vetesurdeg och yoghurt som degvätska, eftersom det fanns ännu mer yoghurt med kort datum i kylen. Oelastisk deg trots ihärdigt ältande och rejält med vetemjöl special. Bröden reste sig ganska fint i ugnen, men levainaktiga var de då rakt inte.

Inte som den andra degen som jag också rörde ihop i eftermiddags. En baguettedeg på rågsurdeg (och ett par gram jäst) som jäst nåt alldeles fantastiskt och som jag vikt mest hela kvällen men som nu får sura (läs: nattjäsa) i kylen. Jag väntar på en dov duns från köket. På hur degen i sin plastlåda med lock knackar inifrån kylskåpet och till slut puttar upp kylskåpsdörren och hoppar ut.

Etiketter: , , , , , ,