Coq au champagne

Jag har tappat räkningen på hur många sommarlovsmåndagar som passerat. Måndagsklubben rann ut i sanden för längesen. Men jag tyckte att denna sista sommarlovsmåndag skulle uppmärksammas lite extra, måndagsklubb eller ej. Det stod en rejäl slatt mousserande vin på diskbänken i morse. Vad gör man med ljummet avslaget bubbel? Icke ska det väl förgås? Jag lagade coq au fuskchampagne! Med sidfläsk och grönsaker.
Och färska champinjoner och bananschalottenlök som är så oemotståndligt rosa.
Resultatet blev inte alls lika mustigt som coq au rödvin. Lyxigaste varianten sägs förresten vara coq au chambertin, nåt grand cru-finrödvin från Bourgogne gjort på i huvudsak pinot noir.
Det blev en hel del persilja över. Vad ska jag göra med den? Den som lever får se...
Nu ska jag se klart Biggest Loser. Jag spottade att den ena PT:n var från Kristianstad, den där dialekten var ju inte att ta miste på. Men alltså, tv-programmet är inte guilty pleasure, det är riktig skäms-tv som återigen bekräftar att tv oftast är sjukt överskattad underhållning. Däremot såg jag Flamman och citronen på SVT Play igår. Väldigt bra - snyggt foto och fantastiskt skådespeleri. Mads Mikkelsen var svettig i ansiktet i varenda scen. Vilken prestation!

Etiketter: , , , , , , , ,