Man kan faktiskt inte lyckas med allt

Nej, det kan man inte. Kakan jag bakade igår blev, tjaa, lite annorlunda. Det började med att jag hittade en ny schizofren bärmix i frysdisken på Ica. Det fanns ingen hejd på vad de lyckats trycka ner i en liten ask. Havtorn/björnbär/gojibär/röda vinbär/tranbär/blåbär. När ugnen var varm och jag skulle blanda ihop smeten visade det sig att det bara fanns två ägg i kylen, varav det ena var kokt. Jag fick därför improvisera lite. Men bara lugn, jag lät det kokta ägget ligga kvar i kylen.

Recept på den inte alltför fagra 1-1-1-1-1-1-1-ochlitetill-kakan
1 ägg
1 dl socker
Vispa så att det blir vitt och fluffigt. Riv ner 1 lagom stor bit mandelmassa.
Sikta ner 1 dl mjöl blandat med 1 tsk bakpulver och 1 krm kardemumma.
Häll, nåja, skrapa ner smeten i en smord och bröad form. Häll på 1 paket frysta bär. Hyvla över 1 lagom stor bit smör (det måste vara väldigt kallt smör för att osthyveln inte ska omvandla smörpaketet till kladd) så att det blir som ett tunt täcke och strössla över lite pärlsocker. Grädda i cirka 25 minuter, 200 grader.

Min springform läckte vilket ledde till rökutveckling. Väldigt bra att vi har tagit ner brandvarnaren i köket, för den orkar ju inte en människa höra på.

Min externa hårddisk, kakan och vispgrädde fick följa med till Lergropen. Inom en halvtimme var kakan uppäten. För en fungerade den som frukost, för en annan som lunch och för en tredje som eftermiddagsfika.

Den externa hårddisken arbetar fortfarande med att överföra information från hårddisken på min rosa dator som beklagligt nog gått hädan.

Etiketter: , , , , , , ,