Nedräkningskalendern - 39 dagar kvar

Dagens ord är Champis. En läskedryck som jag trodde utgått ur läsksortimentet. Men icke. Drycken har sålts under namnet Champis sedan 1918. Desförrinnan hette den Champagneläskedryck eftersom den enligt Spendrups innehåller "ingredienser från både äpple och druva, något som gör att smaken faktiskt påminner om sprudlande champagne". Jag säger njaaa.

Champis betraktas knappast som en storsäljare, men så snart det börjar pratas om att den ska försvinna blir det folkstorm. Även jag blir en smula nostalgisk av Champis som får mig att tänka på farmors tantkalas. Efter kaffet och de sju sorters kakorna satte hon fram en kristallskål med frukt och extremt slöa fruktknivar. Frukten ackompanjerades av en bricka med pyttesmå tunna kristallglas samt två flaskor Champis. Ett dussin tanter med vitt, grått eller lila hår delade sen på EN flaska Champis.

Det finns en hel del kvar i flaskan jag köpte idag. Räcker till minst elva tanter. Eller så kan jag ju baka en lime och vitchoklad tårta (!). Spendrups tipsar om att använda drycken i milkshakes, fruktsallad eller att hälla över läsken i en blomspruta för att sen spraypigga upp en torr sockerkaka. Uppfinningsrikedomen har ju inga som helst gränser när det gäller Champis!

I dagens lunchlådan fanns förresten pasta med champinjoner. Fri tolkning av ordet helt enkelt.

Etiketter: , , ,