Snuskiga jeans för miljöns skull (och kanske lite för estetikens)

Kläder är en ganska kontroversiell och miljöfarlig historia. Inte minst jeans, som enligt DN kräver tre kilo kemikalier under sin livscykel. Att jeans blöder är allmänt känt. Mina jeans har torrfällt på mig, och jag har sen torrfällt på mina lakan. Jag vill ju inte bidra till miljöförstöringen, så jag är inte den som tvättar mörka jeans i onödan. De blir liksom snyggare med tiden ifall man låter bli. Ohygieniskt menar vissa, SÅ värt det menar andra. Men så länge JAG är ren är väl jeansen rena? I och för sig är utsidan kanske lite småsnuskig med tanke på att man åkt tunnelbanan i dem. Nu när jag tänker efter är det nog dags att tvätta de där tre år gamla Acne-jeansen? Tänk om de kommer att pulveriseras? Handtvättprogram och ingen centrifugering?

Etiketter: , , , ,