Kungligt trekaffe

Jag har blivit såpass vuxen att det ligger ett Ica-kort i min plåbok. Jag använder det väldigt sällan, men när jag betalade med det för första gången för ett par veckor fick jag ett brev från Ica som tackade för mitt köp. I brevet låg en värdecheck på en tårta. En läskig fryst variant. Jag valde den med Victoria och Daniel på. Det är väl ungefär så nära jag kommer det kungliga bröllopet.

Ibland äts det tårta, av olika anledningar. Idag har det ätits kunglig tårta. Trots premiär för nya kaffekoppar från Rörstrand uteblev anledningen till tårtan. Kopparna matchar gamla Rörstrands Blå Eld väldigt bra.

Tårtan var sådär. Jag missade det faktum att den var "bakad av två saftiga sockerkaksbottnar fylld med vaniljkräm, vaniljgrädde och hallonsylt som ger en frisk smak". Jag missade också att "sylten i fyllningen är formad som hjärtan". Den friska smaken och hjärtformen försvann nog bland färgämne (E171), glukosfruktossirap, modifierad potatisstärkelse, druvsocker, bakpulver (dinatriumdifosfat, natriumbikarbonat), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror, soja lecitin), aromer, surhetsreglerande medel (citronsyra, natriumcitrater), förtjockningsmedel (pektin, fruktkärnmjöl), mjölkprotein, stabiliseringsmedel (alginsyra) och aroniakoncentrat. Jag blir kliig bara av att tänka på hemskheterna. Och så skäms jag lite över att jag ätit en bit helfabrikattårta. Speciellt när det visat sig att Den hemlige kocken bor i mitt kvarter.

Etiketter: , , , , ,