Lördagslevain

Gårdagens vetesurdeg har omvandlats till levainbröd! Först knådades den i Assistent, innan den fick jäsa i en plastlåda.Varje halvtimme vek jag den några gånger hit och dit. Efter ett par timmar hade den blivit ganska stor.
Jag lyfte över degen på bakbord och delade den i två bitar. Varje bit drog jag försiktigt ut till en rektangel som jag sen vek en gång på längden och lyfte över på bakplåtspapper på en varm plåt.
Jättejättevarmt i ugnen och brödet spricker fint i vikskarven på sidan. 96 grader i mitten och det är klart!
Det fick svalna lite innan jag skar det och inspekterade hålen. Titta så fint det blev! Och gott! Allra bäst med bara smör och salt på. Min kompis sa att det definitivt var säljbart. Skulle jag sälja brödet??! Är hon alldeles från vettet?
Sen kom Magnus förbi. Det var han som introducerade begreppet syltis. Han tyckte att brödet var gott. Speciellt med citronmarmelad på. Han gillar i och för sig violglass, så jag vet inte om jag vågar lita på hans omdöme

Etiketter: , , , , , , , , , ,