Klämmorna i kylen


Folk som tittar in i min kyl brukar ta ut mjölkpaketet och säga ”Vadå? Vad händer här?”

Ja, vad händer här egentligen? Jag har en fäbless för plastklämmor. Sådana där man kan köpa hos en svensk möbeljätte. Vad är då grejen med klämmorna? Jo, när man som jag är uppvuxen i Skåne så är man van vid höga mjölkförpackningar. När jag var liten hade de en vikfunktion vid pipen, men numera är det skruvkork (Rex). Mycket praktiskt. När jag flyttade norrut var det väldigt svårt att vänja sig vid de extremt oanvändarvänliga förpackningarna (Brik). Jag förmodar att jag inte är den enda som retar mig på’t. Hursomhelst så vill jag kunna stänga förpackningarna ordentligt. Annars torkar ju yoghurten vid hällpipen, och mjölken kan ta smak och lukt av annan mat i kylen. Hepp – klämmor!
Klämmorna får sällskap av rågsurdegsgrunden och fikonmarmeladen med mandel och kardemumma. I bakgrunden skymtar vetesurdegsgrunden och citronmarmeladen.

Etiketter: , , ,