Grytklippt marmelad

Jag vet inte hur jag hamnade här, men utöver surdeg har jag snöat in lite på marmelad; det går snabbt att göra och man tycks kunna variera recepten i det oändliga. Päronmarmeladen med valnötter och ingefära smakade väldigt mycket jul eftersom jag inte är så förtjust i ingefära och därför försökte kamouflera smaken med alla andra julkryddor typ nejlika och kanel. Förra helgen kokade jag fikonmarmelad med mandel och kardemumma. Den blev väldigt bra. Faktiskt så bra att den snart är slut. Surdegsbröd och fikonmarmelad går liksom hand i hand.

250 g fikon
3 dl vatten
2 dl råsocker och 1 dl vanligt socker (jag skulle ha tagit enbart råsocker ifall jag hade haft mer hemma, men man tager vad man haver)
100 g skållad mandel, grovhackad
1 tsk hel kardemumma

Jag klippte bort skaftet på fikonen. Sen klippte jag ner fikonen i en gryta och hällde på vatten, socker och mortlad kardemumma. Det fick koka ett tag, kanske en halvtimme? Min kompis Maria som kokade en bisarr mängd citronmarmelad för ett tag sen har tipsat om marmeladtestet: lägg en klick marmelad på en tallrik, dra med en sked genom marmeladen, ifall den inte flyter ihop är den färdigkokt! Jag hade trott att fikonen skulle koka sönder, men tji fick jag. Därför fick marmeladen klippas i grytan.

Etiketter: , , , , , ,