Bröllopstårtorna


Mina vänner Lena och Richard gifte sig 2008. Cirka ett halvår innan frågade Lena mig om jag ville baka bröllopstårtorna. Hon tyckte att det skulle vara den perfekta bröllopspresenten. Jag fick en inspirationsbok av henne. Vilken prestationsångest! Hur skulle jag kunna baka tårta till 80 personer i ett pyttigt kök i en sommarstuga i Norrland? Under våren provbakade jag bottnar, försökte mig på sugar paste, gjorde mousser och letade dekorationer. Nöjd blev jag aldrig.

Så kom dagen. Och tårtorna blev inte riktigt som jag tänkt mig. Vad gör man när man befinner sig långt från civilisationen och inser att den vita marsipanen inte kommer att räcka till nio tårtor? När den hallonmoussen bestämmer sig för att bli grynig? När en hund skäller och irrar runt i köket? När lådan med dekorationerna i form av fjärilar, enkom inköpta för tillfället, bara är puts väck? Jo, man biter ihop och improviserar. Det blev ganska bra ändå. Med tanke på förutsättningarna. Brudparet gillade tårtorna. Det var väl det viktigaste. Jag kommer aldrig att påta mig ett liknade uppdrag igen. Fast man vet ju aldrig.

Etiketter: , , , , ,